Att uppskatta alla olika

Jag har tänkt att berätta lite om hur jag tycker och tänker när jag ska rida en ny häst, som jag sett tidigare bli riden av en annan ryttare.
 
 
Det gäller att inte ha några förutsatta meningar, men heller inte för höga förväntningar.
Ta inte något för givet, som till exempel "äsch den där hästen ser ju skitenkel ut, det klarar jag med bravur! Det är bara ryttaren som sitter på just nu som inte vet vad hon ska göra och det hon gör just nu är skitdåligt..."
Tänk heller inte "åh, den hästen ser ju hur tråkig ut som helst... Varför ska jag rida den, när den redan är helt förstörd och inte går att ändra på?"
 
 
Jag försöker istället alltid tänka positivt.
 
För det första, var väldigt tacksam över att just du blev erbjuden att rida just den hästen. Även om den verkar rolig eller tråkig, lat eller het, pigg eller långsam. Så sträck på dig för att just du blev erbjuden att hoppa upp på ryggen för att hjälpa andra.
 
Ha också inställningen till att något lär man sig alltid. Även om det är en häst som du kanske tror är för lätt eller för svår för dig, så lär du dig alltid något.
Är det en häst som för dig är väldigt lätt att rida. Ja men dåså, var nöjd över dig själv och ditt arbete då för troligtvis har du använt rätt hjälper och signaler.
Om det däremot var en häst som du inte riktigt lyckades med, som var för svår för dig och din ridning där du inte riktigt lyckades att lösa problemet. Ne, det är inte heller något att bli besviken över. För något, det lärde du dig garanterat! Om inget annat så försökte du lära dig ett nytt tillvägagångssätt för att lösa problem, och det är en stor erfarenhet att ha med i framtiden.
 
 
 
 
En bild på d-ponnyn Camaro jag red och tävlade lite för många år sedan nu. Ägs av familjen Brogård i Vrigstad, som även äger Velcome Indorado jag red lite i höstas!

Kommentarer
Johanna Brogård

ahaha, så goa ni ser ut! Morris matchad i hööks från topp till tå och du var ännu mindre än nu! Tackar samtidigt för all hjälp vi fått från dig genom åren:D

2012-12-09 @ 20:57:21
URL: http://johannabrogard.devote.se
lisa

Superbra inlägg och tänk! I liked it! :D

Jag tror nog att han är något för grön för mig dock. Jag söker nog en häst med lite mer grund i hoppningen, trots att det är en unghäst jag söker. Men han var bara 3 va? :s

2012-12-10 @ 21:34:01
URL: http://lisacandemyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON