Hagskydd

Att ha skydd på hästen när den går ute i hagen, eller inte? Vad tycker ni?

Jag resonerar lite såhär.
Att om det är något ställe som hästen bör ha benskydd på sig, så är det i hagen.
Chansen att den får en senskada vid ridning är inte alls lika stor som när hästen går i hagen.
Vid ridning så går hästen i ett kontrollerat tempo, medans den i hagen får sina ryck och ibland gör alla dess konstiga hopp och liknande...

Detta innebär att sår eller liknande, också bör uppkomma lättare i hagen än under ett ridpass...


Det finns ju vissa som använder både skydd och boots runt om vid ridning, men inget alls när hästen går ute i hagen... Jag förstår inte riktigt poängen med det hela då...


Lupol (som är min viktigaste häst i stallet idag) går alltid med skydd på sig fram i hagen, just för att undvika skador!
Jag tycker det är en ganska billig försäkring =)
Sen kan det ju alltid hända olyckor, det gör det ju hela tiden.. Men för att försöka hindra så mycket som möjligt väljer jag att ha skydd på honom i hagen!


Hur gör ni? =)


Kommentarer
Sofie Brorsson

Jag har aldrig några skydd i hagen, har däremot alltid skydd runt om när jag rider, oavsett om jag bara ska skritta 30 min eller rida ordentligt.

Det är klart att det är en billig försäkring om man har en häst som far runt som en tok i hagen. Men däremot har jag märkt en sak, hästarna blir vad man gör dem till. Om hästen far runt och slår sig med skydd, så finns ju risken att hästen fortsätter, för den känner inte att den slår sig pga skydden. Annars kan ju en del hästar tänka till om de slår sig själva. Men det beror ju såklart på hur hästen är som person :)

Eftersom jag inte tävlar eller så så resonerar jag lite som att om Lotta nu skulle springa som en dåre och slå sig (förutsatt att det inte är allt för allvarligt) så får hon faktiskt skylla sig själv. Men fattar ju att det vore surt om nått hände en tävlingshäst på det sättet dagen före tävling...

2012-05-19 @ 13:49:22
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se/
Natalie

Jag använder skydd runt om vid ridning men ingenting i hagen. Han behöver boots på 3 fötter och har på den 4 för att det ser så rolig ut annars haha.



Hade gärna haft skydd i hagen men tyvärr så har jag inte haft någon möjlighet till det när vi stog inackorderad

2012-05-24 @ 19:19:21
URL: http://nataliehakkila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON