Unghästar i avd. B - jämt!!

Något som jag tycker är väldigt konstigt, det är att i en klass med bedömning Clear Round, att avdelning A och B tävlar tillsammans.
Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom det är samma bana och banlängd, samma maxtid och så.
 
Men ur säkerhetssynpunkt kan jag tycka att det är väldigt konstigt...
 
I de flesta fall är det Clear Round-bedömning i 90cm, alltså den lägsta höjden man kan tävla på bland stora hästar.
En stor del av de ekipage som tävlar 90cm och 1m är väldigt orutinerade och kanske även vissa som gör deras första tävlingsstart, vilket gör att de kanske inte har så bra kontroll på allt som händer runt omkring utan har fullt upp med att hålla reda på sig själv. 
Den andra stora delen som rider 90cm och 1meters-klasser, är de ekipage med hästar som är 4 och även 5 år gamla. Då är det visserligen lite rutinerade ryttare (inte i alla fall såklart) istället, men med väldigt orutinerade och oftast lite galna och busiga hästar.
Därför tycker inte jag att det är särskilt schysst, varken mot de ryttare som rider i avdelning A eller de som rider i avdelning B, att alla ska tävla i samma avdelning.
 
Jag tycker man alltid ska dela på avdelning A och B, oavsett höjd, klass eller bedömning.
Vad tycker ni?
 
 
Bjuder på en bild på Lupol 5 år gammal i en bockserie, jag lyckas faktiskt hålla mig kvar ;)

Kommentarer
Linnea

Håller med där litegrann med tanke på när vi var iväg i söndags.. som tur var skötte han sig exemplariskt utan ett ända språng ;)och det var inte många startande.. men som du säger så slipper man alla "orutinerade" som gasar runt när man har en unghäst som kan flyga för vad som helst och de slipper våra unghästar som kan flippa ut för ingenting ;)

2012-09-27 @ 21:27:53
Linnea

Men å andra sidan så kan ju unghästar skrämma upp varandra minst lika mkt.. men då förhoppningsvis med nån rutinerad på ryggen, svårt den där!

Svar: Ja, det är sant... Men om jag får välja rider jag nog helst med unghästar och rutinerade ryttare, man har lite mer förståelse för varandra då känns det som ;)
Henny Vinlöf

2012-09-27 @ 21:36:39
Martina

Håller både med och inte :D klart det kan störa att det "flänger" runt orutinerade ryttare, men tycker att det är bättre att dem ryttarna lär sig redan i 90 klasserna att man måste ha koll och uppsikt. För tänk sen när dem går vidare till en högre klass, då är det ju ännu värre att vara ivägen för någon t.ex. Menar att om man "låter" dem vara för sig själva så kanske dem aldrig lär sig att ha uppsyn.

Men ja, givetvis kan det bli sååå fel om man rider en unghäst som lätt störs av omgivningen. Absolut. Kan ju göra att den stressar upp sig i onödan, och det är ju trist när det egentligen hade gått att undvika. Men också bra träning på ett sätt. (självklart inte om man blir påriden haha) men du fattar nog vad jag menar :)

bra inlägg, kul att diskutera :D

2012-09-27 @ 21:53:01
URL: http://Retardriders.blogg.se
Sofie

Jag som icketävlande ryttare har nog lite svårt att se problemet med det här. Alla täclar ju på lika villkor, och en del klubbar har ju faktiskt LD-10 eller LD-5. Oavsett höjd, bana osv. Så kommer det ju alltid att bli in "invänjningsperiod" för orutinerade hästar/ryttare. Och den kommer alltid att ligga på den lägsta tillåtna höjden, oavsett vilken höjd det nu är.
Jag kan kanske tycka att istället för att lägga fokus på detta i clear round så borde man ordna upp framridningarna bättre istället. Så att det är "lugnt & städat" där, för då bör ju folk kunna "samsas" och alla få en bra framridning. Lyckas man med detta så borde det ju kvitta när i klassen man rider :)
Men sen så är det ju hästfolk jag pratar om, så det lär ju aldrig hända att en framridning kommer bli bra för alla inblandade.

2012-09-28 @ 16:26:45
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON