Reflektioner efter gårdagens clinic

Igår var jag på clinicen med Jur Vrieling och vill sammanfatta det som en toppeneftermiddag! En mycket skicklig ryttare med, enligt mig, ett väldigt sunt tänk kring sin träning.
Jag gillar att tränas i "den hårda skolan" och när Jur säger åt ryttarna att "Det är inte alls trångt. Det är ju hela 14meter och det kan man lätt rida 4 språng på, det är bara du som får rida bättre!" så njuter man lite av att sitta på läktaren och se på när ryttarna få svettas lite hehe. 
 
Annars förespråkade han mycket att
- använda våra ben mycket mer vid ridning, att hästen ska vara framme för skänkeln i vartenda steg som den tar. Hela tiden ha en ärlig bjudning framåt med hästen i sin ram mellan hand och skänkel. 
- vara konsekvent i allt du gör och inte lämna någonting åt slumpen! Fatta den galopp du tänkt, rida i den galopp du tänkt, landa i den galopp du tänkt. 
- vara lika tydlig i att berätta om hästen gör rätt eller om den gör fel. Om något blir fel = stanna, börja om och gör rätt. Hästen ska aldrig behöva fundera på om 1+1=2, den ska veta precis att om gör jag såhär så blir det såhär, och att det är rätt. 
- aldrig göra något komplicerat för då blir det bara mer komplicerat.
- hela tiden "keep the flow". Direkt i landningen, direkt i en sväng, direkt i en anridning. I vartenda steg ska man tänka keep the flow and keep going
 
 
 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON