Hur det är med Chicca.

Det är många som kommit fram och frågat mig hur det är med Chicca, om det har hänt henne något eller om hon skadat sig?
 
Hon har inte tävlat sedan hon var på youngsters i slutet av augusti, och visst beror det av en anledning.
Direkt efter youngsters fick hon en veckas vila och sedan gick hon bara lugnt i skogen i två veckor efter det, allt för att få smälta lite nya intryck och mest för att kroppen skulle få återhämta sig. Det var liksom läge i planeringen för en liten längre vila (för att var mitt i säsongen) då hon egentligen bara skulle gått två tävlingar till sedan i oktober. 
Men när jag började rida igång henne igen efteråt kändes hon inte riktigt som vanligt. Absolut inte halt men hästen var inte riktigt sig lik och framförallt saknade påskjut från vänster bak. 
Jessica Larnö var ute och kände igenom henne och hon var återigen lite spänd i vänster sida av ländryggen som tidigare i våras, lite värre än tidigare men långt ifrån något som hon märkbart borde ha ont av. 
 
Jag fortsatte att rida och hon kändes fortfarande inte helt som vanligt. I denna stund hade vi redan bokat en tid för vetcheck, så jag ville mest bara hålla igång henne tills det och då vänta och se. 
Väl hos veterinären har hon genomgåtts ordentligt. Longering, ridning, longering, ridning, böjning av ben, ridning igen... Ingen reaktion på böjprov, och hur fin och frisk som helst vid longering. Men vid ridning ser man att hon inte tar för sig liksidigt och gärna tränger lite inåt med bak.
 
Röntgen var näst på schemat, hela bak och ryggen fram till manken... I denna stund gick mina tankar mest "okej, nu har vi ett till avelssto i stallet alldeles för många år för tidigt..", "Hästen är 6 år och redan borta...", "Undra hur mycket fel det är på henne nu egentligen...."
Men, det visade sig att hon var prickfri på hela röntgen vilket såklart var jätteskönt! :D men det gjorde mig inte klokare varför hon känns som hon gör..
 
Till slut kollades hon med ultruljud vaginalt för att se hur lederna och SI-leden ser ut inifrån, och där hittar veterinären en inflammation och överansträning i den vänstra leden i ländryggen. SÅ skönt att vi förhoppningsvis hittat orsaken!
Så hon fick några stick med olika behandlingar för att det ska kunna läka, och har även ätit smärtlindring efteråt. Sedan vid återbesöket var hon helt fräsch från detta! Så skönt att vi hittade problemet och att vi fann det i ett så tidigt stadie. 

Nu rids Chicca som vanligt igen men jag har ännu inte hoppat ett språng med henne sedan Youngsters. Har tänkt börja rida lite bommar nu i trav och galopp, främst i trav och på böjt spår, för att verkligen få henne till att kliva upp och igenom med sitt inre bakben. Sedan ska jag börja hoppa lite framåt årsskiftet och bygga upp henne ännu mer mot nästa års mål och tävlingsplaner :D
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON