Lång och låg, eller?

Jag tycker man alltför ofta nu för tiden ser ryttare som verkligen har fastnat i tänket lång och låg.
Visst, det är jättebra att ni rider så och att man strävar efter att ha hästen i en sådan form. Men jag tycker det är minst lika viktig att samla ihop hästen, rida den i lite högre form och sätta den ordentligt på bakbenen.

Men, då vet vi alla att för att kunna rida hästen i en hög form, måste man först och främst ha hästen i bra balans och kunna rida den "lång och låg", för att därifrån plocka upp den i lite högre form och att få in bakbenen längre in under sig.
(Bild lånad från google, men visar väldigt bra hur jag strävar efter att hästen ska gå. Samlad form, i uppförsbacke och bra påskjut med bak!)

För mig är dessa ridstilar lika viktiga, och jag försöker variera dom under varje ridpass.
Den unga hästen försöker jag få i lite högre form och lite mer samlad när den är så väl balanserad och stark att den klarar det. Men vissa verkar rida alla sina hästar i "lång och låg" tills de är 6-7 år, vilket enligt mig är på tok för länge! Så jag hoppas att alla ni som fastnat i "lång och låg"-träsket kommer ur det och istället får en starkare häst med ett brett register!

Hur resonerar ni angående detta? :D

Kommentarer
Shuni

Lång och låg, jag brukar rida så om det är unghästar då dem inte har musklerna eller styrkan för att gå högt i "rätt form". Men även omusklade hästar kan vara bra att rida lång och låg, för när hästen jobbar lägre med nacke och hals så kommer ju ryggen upp och bygger muskler :)! Dock håller jag med dig om att på en färdig häst som har rätt muskler på rätt ställen så är det bra att rida i en högre form, för det är ju där hästen "ska" gå sen på tävlingar osv :) det funkar ju inte riktigt att rida runt på en dressyrtävling lång och låg ;)

2012-02-01 @ 19:58:28
URL: http://shuni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON