Hantering av hästen

Igår var det 2 bekanta till oss som kollade på när vi löshoppade Eron. Eller, de var väl där för att kolla på hela hästen, inte bara när han löshoppades utan rent allmänt. Och de berömde oss så himla mycket för hur lugn och trevlig han var! :) det var verkligen så himla kul att höra!


Och då kan man ju fråga sig hur vi har lyckats med det, då hästen bara varit hos oss i två månader och innan dess inte gjort någonting.
Svaret på det är enligt mig, en lugn och bestämd ledare, som är konsekvent i sitt ledarskap.
Det gäller alltså att vara bestämd, men konsekvent.

Jag har från första början visat för Eron att jag är hans ledare, och att det är jag som bestämmer.
Och det budskapet har tydligen kommit fram ganska bra! :)

Igår när jag gick med honom i ridhuset innan han släpptes lös gick han lugnt bredvid mig hela tiden. Han stannade när jag stannade, gick när jag gick, och höll sig på avstånd. Så fort han blev lite nervös kom han närmre mig för att känna trygghet, vilket är ett gott tecken på att han ser mig som sin ledare som han kan vara trygg hos.

Men, utöver detta tycker jag det är ännu viktigare att som ledare vara konsekvent i sin hantering av hästen.
Man kan inte kräva att hästen ska göra allt man ber den om, den är ju faktiskt ett levande djur och ska även få vara det.
Det finns alltför många exempel på där ryttarna behandlar sina hästar som maskiner, där de ska göra allt man säger till dom om.

Jag kan ta mina egna hästar som exempel.
Lupol, han är världens snällaste häst att rida på. Men i hanteringen, där är han inte lika rolig. Han skiter lite i mig på marken och tror att han kan gå sin egna väg. Det handlar om att uppfostra honom varenda dag, för att visa att det är jag som bestämmer.
Men jag har faktiskt accepterat att han är sådan, och troligtvis kommer han alltid vara. Det gäller bara för mig att fortsätta vara lika bestämd varje dag så det inte blir värre. Men bättre, det kommer det troligtvis aldrig att bli.


Det jag vill få fram är att vara schysst mot sin häst. Behandla den som du själv skulle vilja bli behandlad! Det handlar om att ge och ta.
Just nu är jag väldigt bestämd vid Eron att han ska stå still när man ber honom om det. Sen om han ruskar lite på huvudet eller vad tusan som helst, det bryr jag mig inte om. Huvudsaken är att han står stilla och inte springer runt! När han väl gör det, då kan man ta steget vidare! Men inte tusen saker på samma gång, det går aldrig.


Så till alla er där ute som försöker göra sin häst till den perfekta hästen. Se den istället för vad den är! Behandla den väl och berömm den när den gör rätt! Ett starkt förtroende till din häst är nyckeln till framgång!

Ge din häst vad den behöver och den ger dig sitt hjärta.


Kommentarer
Johanna Brogård

bra skrivet pudding! :D

2012-03-05 @ 22:42:17
URL: http://johannabrogard.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON