Svar/utvärdering om Holland

Har laddat upp med en stor kopp kaffe nu! Tänkte nämligen svara på lite frågor och utvärdera min tid i Holland hos Erika Lickhammer!

PS. Räkna med ett långt inlägg! haha.


Hur man tränar hästarna/ träningstänket
Den dagliga ridningen för hästarna sker ofta på ridbana, där de mer eller mindre rids igenom. Man ser till att hästen är mjuk och lyssnar på ryttarens hjälper.
Utöver det rids hästarna ut ibland (för oss svenskar, väldigt sällan).

Något jag även tyckte var väldigt bra att efter tävling så vilade hästarna... Vissa i flera dagar beroende på hur mycket de hade tävlat. Erikas grand prix-hästar vilade i 4 dagar efter att tävlat stora klasser en hel helg, därefter reds de ut några dagar. Det var i alla fall mycket positivt i mina ögon!!


Skillnad i hästhållning, är det lika puttenuttigt och sockersätt där som här?

Haha, nej det kan man väl inte riktigt säga. Om hästen inte står still till exempel vid frisering, så tillkommer brems. Hästarna ska vara fina till varje pris ;)
I övrig hantering är det också tuffare. Här i Sverige tolererar man nog mera, även om man har en väluppfostrad häst. Där är man stenhård på allt. Alla hästar visste vad skåpet skulle stå, det var liksom inget snack om saken!


Hjälptyglar (graman främst) används det lika mycket där som av svenska ryttare?
Nej, jag upplevde inte att de reds mycket alls på graman. Tror det var 1 av 20 hästar som reds med graman för tillfället. Det var det enda!
Däremot reds alla hästar på graman vid uteritt. Tror det mest var i säkerhetssynpunkt då de flesta blev lite knäppa där ;)


Hästtyper, hur långt före är de i hästmodellerna?
Jag tycker inte det var någon direkt skillnad på modellerna, inte om man jämför med dagens svenska tävlingshäst.
De hästarna som stod hos Erika nu var väldigt olika i modellerna, inte alls särskilt många som var av den tunna och smäckrare typen som jag själv föredrar att rida.


Går de mkt i hagar? Skrittmaskin?
Alla hästar gick i hage ungefär en halv dag, varannan dag. Och det var mycket i jämförelse med många andra!!
Men om man jämför med Sverige så är ju det väldigt lite....
Men anledningen till det är ju att Holland är ungefär lika stort som Småland, och har ett invånarantal över 16 miljoner.. Det är liksom ett av världens mest tätbefolkade länder... Detta leder såklart till att man helt enkelt inte får plats med flera hagar än så, man får nöja sig med det man har!

I skrittmaskin gick de nästan varje dag.. Kanske 4 dagar i veckan.. Alla går i skrittmaskin 40min /gång.

Tränas det annorlunda än hemma?

Den största skillnaden är att de rids mera på banan än vad man gör i Sverige. Det kunde gå flera veckor innan hästen kom ut på en runda i skogen...
Annars tycker jag inte det var någon större skillnad! Man fokuserade på samma saker i ridningen, ridpassen var ca 45-50 min långa...


Har du koll på vad det fodrades med?
De fodrades med hö morgon och kväll. Pellets vid morgon, eftermiddag och kväll. Lusern till lunch. Även betfor på kvällen. Samt salt, olja och olika vitaminer beroende på häst! har dock ingen koll på vad det var för särskild mat eller vad man ska säga. Endast de anställda ger hästarna mat!

Men något jag la märke till är att fodringen är väldigt annorlunda mot vad den är i Sverige, men vi är visst ensamma om det i Sverige...
Där fodrades morgonen vid 6:30, lunch vid 10:00, eftermiddag vid 12:00 och kvällsmat vid 17:00. Ganska stor skillnad om man jämför med hur vi gör här!
De fick alltså endast hö 2 gånger/dag, och mängden varierade från 2-4kg/mål. Däremot fick de mera pellets och lusern... Detta för att priset på hö är fruktansvärt dyrt i de dära länderna!


Har aldrig direkt förstått varför du varit där.. hehe ;) Så varför?
Jag var där för att lära mig och utvecklas både som person och ryttare! Jag fick en chans att komma utomlands, och jag tog den! så att säga...


vad fick du göra och hur kom de i kontakt med dig? :)
Jag fick göra de vardagliga sysslorna man gör i stall.. Mocka, rida, putsa, städa, sköta om hästar...
Erika kommer ifrån Sverige, utanför Vetlanda om jag minns rätt! Så hennes barndomsvän hörde av sig till mig och undrade om jag var sugen på att åka ner!


var det som du tänkt dig? 
Ja, det kan man nog säga att det var. Jag hade ställt in mig på att jag skulle få jobba och slita dygnet runt, tidiga mornar och långa kvällar! Och det var precis så det var!
Men jag blev mycket positivt överraskad över själva stämningen eller vad man ska säga... Jag trivdes så himla bra och vi hade jättekul tillsammans!! Så allt slit gick himla lätt faktiskt! =) och däremellan få massa beröm gjorde allting lite lättare ;)


Hur såg ett veckoschema ut för hästarnas arbete och ja, även för dig?
Hästarnas arbete såg ut som vilken häst som helst i stort sett.. Rids på dagarna, ibland någon tävling!

För mig började arbetsdagen vid 6:30. Då var det fodring och mockning som gällde. Sedan vid 8:30 skulle allt i stort sett vara färdigt.. Mockning, sopning, ta ut hästar i hage, sätta hästar i skritten om någon skulle vara där...
Sen klockan 9 var det dags att rida första hästen... Antalet hästar var olika varje dag, jag red mellan 1-6 hästar om dagen... Men i genomsnitt 4 om dagen kanske! =) (JÄTTEKUL att jag fick rida så mycket tycker jag  :D vissa nya får inte rida alls....)

Klockan 12 var det dags att lunchfodra och byta alla hästar i hagarna, därefter var det dags för lunchrast!

På eftermiddagen började man med att rida (om det fanns någon häst kvar som skulle ridas då), annars skulle hästarna in och ut ifrån skritten, ifall någon skulle longeras eller ledas gjordes det nu, all utrustning som använts under dagen skulle putsas, sadelkammarna sopas+skuras, spånboxarna mockas, sopa vid höet och halmen, mocka skrittmaskin, mocka ridbanorna, blåsa bort löv/hö och sånt på områdena runt stallet, ta in hästar från hagen...
Ja, det var mycket som skulle hinna göras!

Sedan runt klockan 17:00-17:30 skulle hästarna få sin kvällsfodring! Därefter var arbetsdagen slut, om man hunnit med alla eftermiddagssysslor!


Kommentarer
Malou Kastman

sv: inga problem! fast att det är dyrt så är det verkligen värt sitt pris, mitt har blivit tvättat mååånga gånger och både färgerna och passformen har hållt sig suveränt! så du gör nog rätt i att beställa ett, det är underbart! :D

2012-05-16 @ 12:46:40
URL: http://maloukastman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON