Tankar om unga hästar

Jag och mamma satt och diskuterade lite härom dagen om Eron och Sessan, lite hur nästa år ser ut för dom (förutsatt att Sessan står kvar hos oss då såklart) och så...
 
Det har väl egentligen inte riktigt med saken att göra vad vi diskuterade om just dom två, men något vi konstaterade var att dressyrtävlingar borde vara perfekt för unghästar att åka på de första gångerna de ska iväg på tävling!
 
 
Tänk er själva! På dressyrtävlingar är det aldrig speciellt mycket folk (i alla fall inte på lokalt), oftast en lugn omgivning, det är inte så många hästar, det är lugnt på framridningen och man behöver kanske inte vara rädd för att krocka eller att någon rider in i en, och så vidare... Dessutom behöver den inte få en "chock" när den går in själv på tävlingsbanan eftersom den inte består full av hinder, konstiga infångare och blommor..
Det borde ju faktiskt vara den perfekta starten för den unga hästen i sitt nya liv som tävlingshäst!
 
 
Det enda negativa jag kan se är att den är helt ensam inne på tävlingsbanan. I hoppning brukar det ju alltid vara en till ryttare inne på banan som får hålla sig beredd där inne, vilket kan göra att hästen känner sig mera trygg.
En till sak är att den ska vara inne på tävlingsbanan mycket längre än på en hopptävling. Men, det kan också vara något positivt eftersom den kanske hinner slappna av under tiden och då lämna banan när den är lugn, och förhoppningsvis går därifrån med positiva tankar =)
 
 
 
Vad tänker ni om detta?
 
 
Lilla Eron, som nästa år ska få komma ut på tävlingsbanorna!

Kommentarer
Elin

Du vet absolut att jag håller med dig, det blir du o jag kan jag lova! ;)

2012-11-13 @ 19:51:32
Johanna Brogård

håller med till en viss del, tycker samtidigt om att ta det värsta först ;)

2012-11-13 @ 20:53:35
URL: http://johannabrogard.devote.se
Retard Riders- Martina

Nja. Dressyrstaketet brukar ofta vara lika läskigt som hindrena haha, om inte ännu värre. Hinder kan man ju träna på hemma och även åka iväg och träna, men dressyrstaket har man ju inte tillgängligt till lika lätt. :)

2012-11-13 @ 21:14:13
URL: http://RetardRiders.blogg.se
Emelie

Håller med dig men ändå inte :) Känns som man är mer lugn på dressyren och då blir hästen med det. Fast det beror ju helt på hur man är som person. Men håller med både Johanna och Martina.. haha! Detta kan diskuteras..

2012-11-13 @ 21:19:48
URL: http://lindblad.blogg.se
emma Nilsson

Jag håller med, fast ändå inte.. Tror inte att en unghäst uppskattar att tävla dressyr alls! Det beror ju på vad man har för häst såklart ;) Håller med Johanna, man ska nog ta tag i det lugnt och försiktigt och inte göra en så stor grej av det :)

2012-11-14 @ 08:23:09
URL: http://emmaelisabethsally.devote.se
Sofie

Om man nu inte har några ambitioner att hästen ska gå breeders och liknande så tycker jag att det är en schysst tanke de första gångerna unghästarna ska iväg på äventyr. MEN. Om man nu ska ut och tävla, så ska ju hästen givetvis vara mogen för uppgiften. Vilket då bör innebära gott om träning, och då även träning på andra anläggningar. Sen kan det ju bli för mycket för dem så att det skiter sig på tävling ändå. Min poäng är att det inte egentligen bör spela någon roll eftersom att hästen inte ska tävla innan den är mogen :)

2012-11-14 @ 15:29:25
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON