Framridning

Något jag tycker vi gör fel på tävlingar är att vi rider fram för dåligt. Det sker på både lokala och även nationella tävlingar där man kan se ekipage inne på banan få alltför många fel som man kunnat åtgärda på framridningen.
 
 
När vi var i Borås i helgen och kollade på framförallt de unga ryttarna såg man verkligen en tydlig skillnad på de som hade jobbat igenom sina hästar ordentligt, och de som inte hade gjort det.
 
De hästar som var lösgjorda, framme för skänkeln, eftergivna och allt sånt där, det var dom som gick felftritt.
De andra som hade hästar som knappt lyssnade framåt eller bakåt, var de som fick med sig några bommar ner... 
 
Tycker det är väldigt tråkigt att se ett så stort antal göra samma fel på den nivån, att inte ridningen är bättre än vad den är när man ska in och rida 145...
 
 
 
 
Jag tror det är såhär. Att de som får de nedslagen där de skyller på hästen för att man själv inte gjorde något fel, är sånna nedslag som inte hade existerat om hästen blivit ordentligt framriden. Det gäller att fokusera på att hästen är igång i kroppen och att den använder sina muskler, så den kan använda kroppen tillräckligt för att komma över hindrena. Jag tror inte man kan gå in och hoppa en 120 och förvänta sig att hästen ska vara felfri om man inte har ridit fram tillräckligt.
 
Det gäller både på framridning och framhoppning att försöka skapa de bästa förutsättningar för att bli felfri inne på banan. Det är bara du själv som kan göra något åt det eftersom det är du själv som rider fram hästen.
 
Då finns det dom som påstår att man bara kan rida fram 15 min innan framhoppning, för annars blir hästen trött.
Samma personer kan endast hoppa 2 språng på lilla, 2 på räcke och 2 på oxer, för annars blir hästen trött. 
Då frågar jag mig, hur gör ni om hästen känns ovanligt stel och ni behöver rida igenom det? Låter ni det bara va, eftersom hästen kommer bli trött om ni rider 5 minuter extra, och nästan garanterat kommer få nedslag inne på banan?
 
Nej, en genomriden häst är den bästa förutsättningen för att rida felfritt inne på banan.
 
Nu är jag inget proffs på det här, jag har inte tävlat 150 och jag är inte bäst, men jag försöker alltid vara ute i god tid. Skrittar fram ungefär en kvart. Sedan rider jag fram ca 40 min och om det känns superbra så skrittar jag hellre några minuter istället och vet att hästen är "klar", istället för att ha ont om tid och inte hinna rida igenom det där sista som behövs. 
Väl inne på framhoppningen brukar det oftast bli ganska många språng på lilla, vet inte exakt men skulle gissa på 10 kanske. Dels för att hitta galoppen, känna på avståndet och framförallt för att hästen ska komma igång i kroppen. 
Sedan gör jag några fler språng på oxer och räcke, olika på antalet då mycket beror på hur det känns. Men om det är så att det behövs 8 språng på både oxer och räcke, ja det får det helt enkelt bli så många så jag hittar en bra känsla innan jag går in på banan.

Kommentarer
Emelie

Det dumma med många framridningar i alla fall på lokal och klubb så brukar det vara dålig ordning på framridnngen vilket gör att det är svårt att rida igenom ordentligt. Så det är ett dilemma..? Håller du med? :)

2013-02-28 @ 08:11:30
URL: http://emeliepalmen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON