Lite summering från Elmia

Wow vilken vecka! Elmia-tävlingarna gör det igen, och jag är så imponerad över Sylve, Lisen, Jana och alla andra involverade i tävlingen! Tror inte man riktigt förstår hur mycket jobb och planering det ligger bakom en sådan här tävling som besökare när man "bara" ser det färdiga resultatet.. men helt otroligt är det i alla fall!
 
Under dagarna har jag fått se väldigt mycket ridning. Har mestadels arbetat vid framhoppningen i båda hallarna så jag har sett både ponnysar, hästar, unghästar och världselit. Mycket bra ridning med andra ord som också är sjukt inspirerande! :D
 
 
 
Lyssnade på clinicen med Henke och Peder där de verkligen lyfte det dagliga arbetet och vad som utgör den stora skillnaden mellan amatörer och elit kan man säga. Mycket bra diskussioner kring management och den mentala biten som ryttare, men också många "just det!"-påminnelser kring grundarbetet med ridningen. Till exempel pratade de mycket om att ridningen kommer från bakifrån och fram, vilket man aldrig kan höra för lite av. Man rider inte så mycket med sätet idag som får några år sedan då hästarna blir känsligare och behöver vara lite fria om ryggen vid större hoppning. En annan bra påminnelse jag tar med mig är att hästens halslängd ska vara densamma oavsett längd på steget, att halslängden ska vara densamma oavsett om man länger eller samlar steglängden... Blir lätt att man varierar halslängden och främst då kortar ihop den vid samling tycker jag. Men handen ska alltid tänka framåt och samlingen ska ske för sätets position och drivningen av skänkeln. Påminnelse till mig själv!
De pratade också en del om hur man är som tävlingsmänniska. Att det också, eller kanske mer, handlar om hur man jobbar mellan tävlingarna. Just på tävlingen vill alla vinna, men hur man jobbar och vilket driv man har mellan tävlingarna är det som i slutändan ger den största skillnaden. Den som går ut och rider och tar tag i sin träning direkt eller den som har "en ledig kväll" och hamnar i soffan istället..
 
Ja, det var många bra diskussioner som sagt under den clinicen. Den kunde varat många timmar till kändes det som hehe. 
 
 
 
 
 
Jag har också fått se många fina auktionshästar! Vissa utmärker sig som jättetalanger, och i vissa framstår istället blygheten/orutinen och den unga åldern för stora sammanhang... 
 
 
Det var väl var jag summerar lite kort årets Elmia-tävlingar med. Tillbaka i verkligheten med en lite trött kropp men massor med inspiration!! 
 
 

Kommentarer
Vendela

Så intressant!!! Hade väldigt gärna velat vara där suck :(

2017-11-21 @ 11:01:36
URL: http://vendelaasplund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


HEJ! Jag heter Henny Vinlöf och är 24 år. Här på min blogg kommer du kunna läsa om mitt liv med hästar. Till vardags håller jag till i Jönköping där jag studerar på tekniska högskolan.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontakt: [email protected] Instagram: hennyvinlof
Youtube: hennyvinlof
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



DESIGN GJORD AV: ALICIA OLOFSSON